door: Felix Wilbrink, voorheen culinair colomnist bij de Telegraaf

Sommige kappers zijn ook een beetje tovenaars.

Al is het omdat ze je mooier maken dan je binnen kwam, of misschien zelfs wel mooier dan je bent.

Een echte kapper verzorgt niet alleen de haren, de baard, en wenkbrauwen niet te vergeten, een echte kapper rijkt eerst allervriendelijkst in je wezen en trekt daar zonder dat het doorhebt je ziel uit.

Terwijl jij denkt dat hij je haren knipt, kneep en masseert hij je ziel tot die even onopgemerkt weer in de opgeknapte mens wordt teruggezet.

Niet alleen je haren zijn mooier geworden, je wezen ook.

In Wijk bij Duurstede zit zo’n kapper.

Figaro Antonio.

Hij is zo Italiaans als Zaanstad maar zoals we weten, alle goede kappers heten Figaro. Mozart en Rossini gebruikten de kapper Figaro, Figaro, Figaro als zeer kritische observant van de gevestigde orde.

De muziek voor de De Barbier van Sevilla is geschreven door die geweldige componist Gioacchino Rossini en de muziek voor De Bruiloft van Figaro  door W.A. Mozart.

Beide verhalen zijn van de hand van toneelschrijver en librettist Pierre-Augustin de Beaumarchais en ja, ze sluiten moeiteloos aan. Figaro, Figaro Figaro!

Een Figaro is ad rem, geestig en bij de tijd.

Hij voert gesprekken tegelijk met de klanten die zitten te wachten en de klanten in de stoel, hij kijkt alle kanten uit, behalve naar je haar en naar waar hij knipt.

En precies als je denkt dat het nooit meer goed komt is het allang goed gekomen.

Je hebt weer veel te veel verteld, veel te hard gelachen en veel te veel, veel te sterke, koffie gedronken, kortom, je kan er weer tegen aan.

Steeds meer mensen denken dat ze zonder kapper kunnen.

Misschien is dat waar, je kan overal een tondeuse over halen. Dat soort mensen zijn een kapper niet eens waard.

Een bezoek aan een echte Barbier betekent een echt verzorgd uiterlijk en een verzorgde ziel.

Daar loop je nooit zomaar aan voorbij, zelfs niet als het licht op rood staat!